۵ ترند اینستاگرام و روشهای پرطرفدار تولید محتوا

ترند، برای اولین بار در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) برای عموم مردم دنیا مطرح شد. منظور از ترند، موضوع یا موضوعاتی مختلف است که در طول روز، بیش از هر موضوع دیگری مورد بازدید، استقبال یا بحث مردم یک منطقه یا سراسر جهان قرار گرفته میشود. برای مثال، در اواخر سال ۱۳۹۸، ویروس کرونا و مشخصاً هشتگ #coronavirus تبدیل به یک ترند جهانی شد؛ موضوعی که همه افراد دنیا در حال پرداختن به آن بودند.
قضیه ترند، فقط به توییتر محدود نشد و به شبکههای اجتماعی دیگر، از جمله اینستاگرام هم سرایت کرد. ترند در اینستاگرام (که بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا برای دیجیتال مارکتینگ است)، میتواند استراتژیهای مربوط به بازاریابی محصولات یا برند شما را در این شبکه اجتماعی ایجاد کند یا حتی به راحتی از بین ببرد!
همه افرادی که در زمینه بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) در اینستاگرام مثل شما حضور دارند، علاقمندند که یک پیشبینی یکساله از کسب و کارشان داشته باشند، اما گاهی آن طوری که ما تصورش را داریم پیش نمیرود و باید بیش از چند ترفند برای ترند کردن کسب و کار خود در اینستاگرام داشته باشید. در این مقاله، ما ۵ مورد از خاصترین ترندهای اینستاگرام را که به توسعه استراتژی کسب و کارتان کمک خواهند کرد، معرفی خواهیم کرد.
در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، استفاده از لایو اینستاگرام بیشتر از پیش شده است.
مطمئناً تا همین لحظه که مشغول خواندن این مقالهاید، بیش از چندینبار در لایوهای مختلف اینستاگرام حضور داشتهاید؛ احتمالاً نوتیفیکیشن چند اکانت را هم روشن کردهاید تا به محض برگزاری لایو آنها، به دیدنشان بروید. تاحالا به این فکر کردهاید که این ترند اینستاگرامی، چه فایدهای برای تجارت شما خواهد داشت؟!؟
قابلیت لایو اینستاگرام، اخیراً از سه ساعت به چهار ساعت افزایش پیدا کرده است که همین، دلیلی بر استفاده بیش از پیش آن در بین صاحبان کسب و کارها محسوب میشود. علاوه بر همه اینها، شما میتوانید لایوها را ذخیره کرده و در قسمت هایلایت پیج خودتان بگذارید. از همه مهمتر، شما میتوانید با جذب مخاطبان بیشتر و کسب بازدیدهای قابل توجه، به بخش اکسپلورر اینستاگرام راه پیدا کنید و ببینید که ترند شدهاید.

آماری که اخیراً منتشر شده است، نشان میدهد که حدود ۷۰ درصد به بازدیدکنندگان لایوهای اینستاگرامی ایرانی و فارسی اضافه شده است. بهطور مثال، لایو بازی پرسپولیس در فینال باشگاههای آسیا، یکی از رکورددارترین لایوهای ایرانی است. ولی بیایید، به یک نمونه از لایوهای کسب و کار ایرانی سر بزنیم.
برای مثال، یکی از پیجهای افزایش فالوور ایرانی، با برگزاری “لایوهای هفتگی جایزهدار و آموزشی” بازدیدهای خود را بهمرور افزایش داده است. این افزایش مخاطب و استفاده از خلاقیت، لایوهای این صفحه را به ترند هفتگی در حوزه “افزایش فالوور ایرانی در اینستاگرام” میرساند؛ ترندی که باعث جان گرفتن روزافزون کسب و کار دیجیتالی این پیج شده است.
پستهای کاروسل خلاصه و مفید بگذارید.
پستهای کاروسل (Carousel) همان پستهاییاند که توسطشان، شما میتوانید بیش از یک عکس یا ویدئو را در قالب یک پست اینستاگرامی منتشر کنید. این نوع از ویژگی اینستاگرام، قابلیت انتخاب و انتشار ۱۰ عکس یا ویدئو را به بیش از ۴۷ میلیون کاربر ایرانی و میلیونها کاربر در جهان، هدیه بخشیده است.
حال بحثی که مطرح میشود، این است که چگونه میتوان این پستها را به یک ترند تبدیل کرد. برای پاسخ به این سوال، باید به کیفیت تصاویر یا ویدئوهای انتخابی اشاره کرد. هرچقدر خلاصهتر و کوتاهتر هدف خودتان را از طریق تصاویر به مخاطب منتقل کنید، موفقتر خواهید بود. این نکات احتمالاً بهکارتان خواهند آمد:
- تصاویری که مدنظرتان هستند و توسط آنها واقعاً به وجد میآیید را انتخاب کرده و سپس ریزهکاریهایی از قبیل قیمت، تخفیف، مزایا و مدل محصول یا خدماتتان را به آن اضافه کنید.
- از اپلیکشینهایی که دارای الگوسازی یا طرحهای مختلف هستند استفاده کنید. مثل اپلیکیشن Scroll Posts for Instagram – Caro
- از تصاویر و ویدئوهای مرتبط باهم در اسلایدها استفاده کنید. این امر، باعث میشود تا مشتریان، در مورد محصول یا خدمات خاص شما، طیف گستردهتری از انتخابها را داشته باشند.

نمونهای از پست کاروسل در اینستاگرام که با کشیدن به سمت چپ، میتوانید به تصویر یا ویدئوی بعدی بروید.
· بهطور مثال، یک پیج کیف و کفش چرم مشهد، با برنامهریزی برای پستهای کاروسل صفحه اینستاگرام خود، باعث ترقی برند تجاری خود شده است. استفاده از چند عکس باکیفیت و مرتبط به همراه اطلاعات کوتاه و خلاصه از محصول مورد نظر، استراتژی پیج ذکر شده است. این استراتژی، باعث ترند شدن روزانه و استقبال مشتریان از این پستها در حوزه چرم مشهد در اینستاگرام شده است.
استفاده درست از قابلیت Instagram Guides
این قابلیت اینستاگرام که اخیراً در اختیار همه کاربران قرار گرفته است، کاربردی شبیه به بخش هایلایت اینستاگرام دارد؛ البته با ویژگیهای اساسیتر و کاربردیتر. قابلیت Guides اینستاگرام را بارها در صفحات مختلف، کنار آیکون IGTV مشاهده کردهاید و احتمالاً چون اطلاع نداشتهاید که دقیقاً به چه دردی میخورد، توجهی به آن نداشتهاید. خوشبختانه، اکثر صفحات ایرانی به مرور در حال استفاده از این قابلیت میباشند و این بخش، به یکی از ابزارهای ترند که میتواند به گسترش کسبوکارتان کمک کند، تبدیل شده است.
این قابلیت، موقعیت دستهبندی موضوعات به اصطلاح همخانواده و همموضوع را به شما خواهد داد. با استفاده از این قابلیت، شما به مشتریان خود این امکان را خواهید داد تا با رجوع به این بخش از پیج شما، به جستوجوی آسان و راحت درمورد محصولات یا خدماتتان بپردازند. فرض کنید که شما یک فروشگاه اینستاگرامی پوشاک دارید و متناسب با هر فصل، لباسهای متنوع و مختلف عرضه میکنید. این قابلیت، میتواند به مشتریان برای جستوجوی لباسهای بهاری یا تابستانی در یک دستهبندی مجزا از دیگر لباسها کمک کند.
برای مثالی ملموستر، من به صفحه خود مراجعه کردهام. همینطور که در تصویر زیر خواهید دید، ما، برای راحتی بیشتر مخاطبان خود، از قابلیت Guides بهخوبی استفاده کردهایم.

مثالی از نحوۀ استفاده از Guide اینستاگرام
با استفاده از این قابلیت، کاربران و مشتریان میتوانند همه موضوعات مربوط به یک بخش خاص را یکجا داشته باشند. از جمله ویژگیهای این بخش، که آن را به یکی از ترندهای اینستاگرام تدیل کرده است، امکان قرارگرفتن آن در بخش اکسپلور اینستاگرام است.
در چالشهای اینستاگرامی شرکت کنید.
در این بخش از این مقاله، به مهمترین فاکتور تأثیرگذار بر ترند اینستاگرام رسیدیم. مطمئناً با چالشهای اینستاگرامی کاملاً آشنایید. البته چالشها، از خیلی وقت پیش و از زمان فیسبوک برای ایرانیان آشناست.
چالشها، بهطور کلی در دو بخش پست و استوری در اینستاگرام قابل پخشاند. اما چطور میتوان با استفاده از چالشها، به گسترش کسب و کار و رونق آن پرداخت؟ دونکته مهم در این مورد، پیش روی شماست:
- با استفاده از چالشهای معروف و ترند شده اینستاگرام، تولید محتوا کنید تا همراه با موج ایجاد شده حرکت کنید.
- چالش خودتان را بسازید تا دیگران را با موج ایجاد شده همراه کنید.
مثلاً فرض کنید که چالش روز و ترند شده اینستاگرام، چالش کاشت ناخن است. در نظر بگیرید که شما یکی از صاحبان کسب و کار در زمینه آموزش کاشت ناخناید که در اینستاگرام فعالیت میکنید. کاری که شما باید انجام دهید، بسیار آسان است. یکی از بخشهای آموزشی کاشت ناخن را با هشتگ چالش مدل ناخن که در اینستاگرام ترند شده است را در قالب استوری یا پست، منتشر کنید. اینطوری، با یک تیر، چند نشان را مورد هدف قرار دادهاید. بازدیدکنندگان و طرفداران این چالش با دنبالکردن این هشتگ به محتوای آموزشی شما میرسند و شما با استفاده از بازدیدهای بالا، به گسترش صفحه کاری و کسب و کارتان خواهید پرداخت.
حالا، فرض کنید که شما صاحب کسب و کاری در زمینه فروش ساعتهای مچی هوشمند در یزد هستید. همچنین، مشتریان زیادی هم از سرتاسر ایران دارید و میخواهید که کسب و کارتان از چیزی که هست، بیشتر گسترش یابد. شما میتوانید با طراحی یک چالش منحصر به خودتان، موفقیتتان را بیش از پیش رقم بزنید. برای مثال، شما میتوانید از مشتریانتان بخواهید که پس از دریافت محصول، ساعت را در دست انداخته و عکس آن را با هشتگ اختصاصی شما پست یا استوری کنند. همینقدر ساده و البته هوشمندانه، میتوانید با استفاده از چالشها، به یک ترند اینستاگرامی دست یابید.
امیدواریم که به اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربرهایتان واقف باشید! همین محتواهای تولید شده توسط کاربر که براساس چالشی که شما مطرح کردید ترند میشوند، میتوانند به افزایش اطلاع و آگاهی از برند شما کمک کنند. در نهایت شما هستید که برنده هستید و کسب و کارتان را بیشتر از قبل معرفی و نمایان میکنید.
جدیت در تعامل هرچه بیشتر با مشتریان
از اینکه با مشتریان و مخاطبانتان تعامل بیشتری داشته باشید، نترسید. یکی از ترندهایی که باعث رونق کسب و کار شما خواهد شد، تعامل با مخاطبان از طریق خنداندن و سرگرم کردنشان است. راههای زیادی برای تولید محتوای اینچنینی وجود دارد که مرتبط با محصولات یا خدمات شما خواهد بود.
برای مثال، فرض کنید که شما صاحب کسب و کاری در زمینه آموزش فن بیان به کودکان هستید. شما میتوانید با استفاده از بخشهای کوتاه کارتونهای معروف و صداگذاری مرتبط با محتوای پیجتان، به جذب هرچه بیشتر مخاطبان و افرادی که تمایل به یادگیری فن بیان دارند، بپردازید. توجه کنید که هرچه فانتر و سرگرمکنندهتر این کار را انجام دهید، به نفع خودتان است، چراکه مخاطبین شما کودکان هستند؛ البته گذاشتن هشتگهای مربوطه، فراموشتان نشود.
اگر هیچ ایدهای در مورد استفاده از هشتگ ندارید، مقاله هشتگ اینستاگرام چیست را از مقالات آموزش اینستاگرام حتماً مطالعه کنید.
با این حال، اگر در اپلیکشینهایی مثل لینکدین یا توییتر هم فعالیت میکنید، میتوانید اسکرینشات توییتهای خود را هم در صفحه اینستاگرامتان بگذارید. البته همه اینها باید در چارچوب مربوط به کسب و کارتان و جذب مخاطب بیشتر انجام شود. مثلاً اگر شما صاحب یک فروشگاه کاشی و سرامیک در اصفهان هستید که در اینستاگرام فعالیت میکند و همزمان در لینکدین هم فعالیت دارید، میتوانید با استفاده از خلاقیت خود و نشاندادن محصولاتتان در ویدئو، به تبلیغ برندتان بپردازید؛ نهایتاً هم این ویدئو را در اینستاگرام و با هشتگهای مرتبط، بارگذاری کنید. البته اگر در حین انجام این پروسه، به یک چالش اینستاگرامی هم بربخورید، نور علی نور خواهد شد!
نتیجه گیری
اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید که در اینستاگرام فعالیت میکنید، یا حتی در آینده میخواهید وارد این بخش از کسب و کار دیجیتال شوید، فراموش نکنید که استفاده از ابزارهای اینستاگرام در راستای تقویت کسب و کارتان، بسیار مؤثر خواهد بود. در این مقاله، ما سعی کردیم که با توضیح و معرفی ترندهای رایج و قابل دسترس در ایران، باری از دوش شما برداشته و سهمی در موفقیت کسب و کار شما داشته باشیم. اگر تجربۀ بهتری از ترند شدن دارید، حتماً در بخش نظرات آنرا برای ما بنویسید تا دیگر صاحبان کسب و کار هم از آنها بهرهمند شوند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.