آیا استفاده از ربات های اینستاگرامی کار درستی است؟

آیا استفاده از رباتهای اینستاگرام برای افزایش تعداد مخاطبین و کاربران صفحه اینستاگرامتان کار درستی است یا نه؟ این سوال که اخیراً بیشتر مطرح میشود به این دلیل میباشد که افزایش تعداد فالوور فعال در اینستاگرام مثل قبل کار راحتی نیست. بیشتر کاربران برای بالا بردن تعداد فالوورهای خود در حال استفاده از رباتها و دیگر ابزارهای اتوماسیون اینستاگرام هستند، اما آیا این کار تصمیم مفیدی برای آینده حساب کاربری شما است؟
اگر راجع به رباتهای اینستاگرامی (مانند رباتهای فالووریاب یا لایک خودکار اینستاگرام) کنجکاو هستید ولی اطلاعات چندان زیادی در مورد این رباتها و خطرات ناشی از استفاده آنها ندارید، این مقاله را تا انتها بخوانید. اگر هم قصد دارید یا داشتید از این رباتهای اینستاگرامی برای گرفتن فالوور (فیک!) استفاده کنید، همین حالا دست نگهداشته و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
رباتهای فالوور یاب اینستاگرام چه کاری انجام میدهند؟
رباتهای اینستاگرام به نحوی طراحی شدهاند تا به شما در انجام کارهایی مانند پسندیدن (لایک کردن)، نظر دادن و دنبال کردن حسابهای دیگر در اینستاگرام به صورت خودکار کمک کنند. اینها کارهایی هستند که بیشتر کاربران به صورت روزانه انجام میدهند ولی میتواند بسیار وقتگیر و خستهکننده باشد. شما با کمک رباتهای اینستاگرام میتوانید مؤلفههایی مانند هشتگها یا حسابهای خاصی را هدفگذاری کرده و بقیه کارها را به اینگونه رباتها بسپارید. بعضی از پرطرفدارترین رباتهای اینستاگرام یا خدمات اتوماسیون عبارتند از Mass Planner،FollowLiker وInstagress که دلیل از کار افتادن آن را در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد.
البته باتهای پرطرفدار در بین ایرانیها هم وجود دارند و در فروشگاه های نرمافزاری چون بازار و مایکت به فراوانی یافت میشوند که اغلب برای جذب فالوور فیک مورد استفاده قرار میگیرند. یکسری دیگر از بات اینستاگرامی در بین ایرانیهای (زرنگ و باهوش!) هم وجود دارد که کسانی که حسابشان را آنفالو کردند، تشخیص میدهد و آنها را آنفالو میکنید!!! مثلاً آنفالویاب، InstaFollow و غیره که احتمالاً به گوشتان هم خورده باشد یا در بایو برخی از صفحات نوشته”مجهز به آنفالویاب” را مشاهده کردهاید.
حساب کاربری خود را به خطر نیندازید…!
استفاده از رباتهای اینستاگرام مانند خوردن یک کیک شکلاتی خوش طعم اما بزرگ است. ممکن است این کار در ابتدا تصمیم خوبی به نظر برسد ولی در واقعیت همه میدانیم که اینطور نیست! رباتهای اینستاگرام ممکن است در ابتدا برای صاحبان کسب و کاری که سرشان شلوغ است راهحل خوبی برای افزایش تعداد فالوور (دنبال کنندهها) باشند، ولی خطر استفاده از آنها این است که هر گونه استفاده از برنامههای خودکار در اینستاگرام کاملاً خلاف قوانین استفاده از این پلتفرم بوده و استفاده از رباتها ممکن است باعث تعلیق کلی حساب کاربری شما شود.
بیشتر رباتهای اینستاگرامی بدون اجازه به API اینستاگرام (ارتباطی که سرویسها را قادر به تماس با برنامه اینستاگرام میسازد) دسترسی پیدا میکنند. طبق قوانین استفاده برنامه اینستاگرام، این کار کاملاً خلاف قوانین است: دسترسی به API خصوصی اینستاگرام بدون اجازه ممنوع است. باید بدانید که استفاده از API اینستاگرام دارای قوانین خاصی است.
طبق قوانین API اینستاگرام، رباتها باعث نقض قوانین زیر میشوند:
- مدارک ثبت شده به هنگام ورود به اینستاگرام نباید ذخیره شوند.
- از API اینستاگرام برای نمایش محتوای کاربران، انتقال یا تهیه نسخه پشتیبان از محتوای موجود و یا مدیریت روابط اینستاگرامی بدون اجازه قبلی نبایستی استفاده شود.
- نظرات باید به صورت جداگانه برای هر فرد خاص نوشته شوند. از ارسال نظرات تجاری غیرمجاز و اسپم در اینستاگرام بایستی خودداری شود.
- انجام چندین کار همزمان در اینستاگرام توسط حسابهای تجاری خلاف قوانین است.
- مطالب بارگزاری شده بایستی جدید و منحصر به فرد باشند. از API اینستاگرام نباید برای تکرار یا جایگزین کردن تجارب کاربران سایت یا برنامههای مربوط به اینستاگرام استفاده شود.
با وجود این قوانین، کاربران این پلتفرم همچنان بدون توجه به تأثیرات منفی رباتها از آنها استفاده میکنند.
همانطور که قبلاً به آن اشاره شد، یکی از معروفترین خدمات اتوماسیون اینستاگرام به نامInstagress اخیراً متوقف شد. مدیران این برنامه با ارسال پیامی که در آن نوشته شده بود «به درخواست اینستاگرام، مجبور به خاتمه دادن به خدمات اینترنتی شدیم» نشان دادند که نقض قوانین پلتفرم اینستاگرام میتواند چنین عواقبی داشته باشد. در همین زمان بسیاری از کاربران دچار وضعیتی به نام “Shadowban” شدند. این کاربران متوجه شدند که تصاویر آنها در هشتگهای استفاده شده آنها نشان داده نمیشود و این وضعیت باعث کاهش شدید تعامل با پستهای ارسالی این حسابهای کاربری شد. با اینکه دلایل مختلفی میتواند باعث ایجاد چنین وضعیتی شود، استفاده از رباتهای اینستاگرامی و نقض قوانین اینستاگرام جزء دلایل اصلی آن هستند.
پس به عنوان صاحب کسب و کار یا کارآفرینی که اهمیت بهرهوری را درک میکند، بهتر است از رباتهای اینستاگرام برای افزایش تعداد فالوورهای حساب کاربری خود استفاده نکنید.
یک علت دیگر این که استفاده از رباتهای اینستاگرامی برای حساب شما خطرناک است این است که اطلاعات کاربریتان در این پلتفرم (یعنی پلتفرم ربات اینستاگرامی) باقی خواهد ماند؛ حتی در زمانی که شما از آن خارج شده و دیگر قصد استفاده از آن را نداشته باشید! پس اگر امنیت صفحهی اینستاگرامتان در اولویت است و میخواهید از جلوگیری کنیداز هک شدن آن، به هیچ عنوان از این رباتهای اینستاگرامی استفاده نکنید.
اگر رباتهای اینستاگرامی نه، پس چه کاری باید انجام بدهیم؟
حرف ما را قبول دارید؟ یا شاید اصلاً نیازی هم نیست حرف ما را قبول داشته باشید. نگاهی به پیجهای اینستاگرامی مختلف بیندازید؛ خیلی راحت میتوانید متوجه بشوید که کدام صفحه دست باتهای اینستاگرامی است. پس حالا اگر متقاعد شدید، بهتر است به فکر راههای واقعی برای جذب فالوور و افزایش تعامل با مشتریانتان باشید.
این کار ممکن است سخت باشد ولی به جای از دست دادن امیدتان، دنبال راه چاره باشید. اگر از فکر خود به خوبی استفاده کنید، هر چقدر هم وضعیت در اینستاگرام تغییر کند، شما باز در رسیدن به اهدافتان موفق خواهید بود.
راهحل جایگزین شماره ۱: کارهای لازم را خودتان انجام بدهید.
با اینکه این روش از لحاظ زمانی کارآمد نیست ولی قابل اعتمادترین روش برای نزدیک شدن به مخاطبانتان است. برای مثال اگر طلا فروشها جامعه هدف شما را تشکیل میدهند، بهتر است هشتگهایی مانند #طلا_فروشان را جستجو کنید که مربوط به جامعه هدف موردنظرتان هستند.
ممکن است در بین موارد جستجو شده پستهایی پیدا کنید که بهتر باشد زیر آنها نظری بنویسید یا صفحاتی را برای دنبال کردن پیدا کنید. از آنجا به بعد با صفحات متعددی که مربوط به طلا فروشیها هستند مواجه خواهید شد که با دنبال کردن آنها میتوانید آشنایی بیشتری با صاحبان این صفحات و کسب و کار داشته باشید.
ممکن است تعدادی تصویر لایک کرده، متن زیر آنها را خوانده یا حتی بر روی لینکی که در قسمت بیوگرافی وجود داشته کلیک کرده و مطالبی از وبلاگهای این اشخاص را خوانده باشید. با این که این کارها میتوانند وقت گیر باشند، ممکن است فرصتی برای شناخت مخاطبانتان (مشتریان احتمالی) فراهم کنند که قبلاً از طریق اتوماسیون امکان آن وجود نداشت.
راهحل جایگزین شماره ۲: ادمین استخدام کنید.
ادمینهای زیادی با دستمزدهای مختلف در بازار پلتفرم اینستاگرام وجود دارند. شما میتوانید حرفهای ترین و با کیفیتترین ادمینها را در سایتهای برونسپاری مثل پونیشا و پارسکدرز پیدا کنید. البته خاطرتان باشد که قبل از استخدام حتماً نمونهکارهای آنها را با دقت بررسی کنید تا موردی که به شما نزدیکتر است را پیدا کنید. البته برای پیدا کردن گزینه مناسب باید مدت زمانی وقت بگذارید. ولی وقتی فردی را پیدا کردید که دیدگاه و اهداف شما را درک میکند، میتوانید با خیال راحت بخشی از کارهای روزانه خود را به او بسپارید. با استفاده از این شیوه، حسابهایی که ادمین شما با آنها سر و کار دارد، از اعتبار بیشتری در برخورد با مشتریان برخوردار خواهند بود.
برای مثال اگر از رباتی استفاده کرده باشید که زیر پست غمگین یک فرد، جمله “چه تصویر جالبی!” را به صورت خودکار کامنت کرده باشد، این شخص متوجه استفاده شما از رباتهای اینستاگرامی خواهد شد و عدم همدلی و دلسوزی شما حتماً او را ناراحت خواهد کرد و احتمالاً پستهای شما را دنبال نکرده و اگر صفحه شما کاری و مربوط به کسب و کارتان باشد از شما در آینده خرید نخواهد کرد. استفاده از چنین رباتهایی ممکن است به وجهه برند شما در اینستاگرام آسیب بزند.
راهحل جایگزین شماره ۳: به خاطر داشته باشید که سرعت، همه چیز نیست.
اگر قادر به استخدام ادمین نیستید و زمان کافی برای لایک کردن و نظر دادن ندارید، به هیچ وجه به خودتان سخت نگیرید. تلاش شما برای ارسال مطالب باکیفیت، نوشتن متنهای جالب و استفاده از هشتگهای مناسب به اندازه کافی در مدیریت یک حساب موفق در اینستاگرام به شما کمک خواهد کرد.
اگر وقت کافی داشتید، یک یا دو بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه وارد حسابتان شوید و با دیگران در تماس باشید. حتی همین مقدار زمان کم هم میتواند تأثیر بزرگی بر رشد حساب شما داشته باشد. شما میتوانید از طریق برنامهریزی برای پستهای اینستاگرامی در وقت خود صرفهجویی کنید. این یعنی شما نیاز به تقویم محتوایی دارید!
جدا از نظرهای شخصی راجع به رباتهای اینستاگرام باید گفت که مهمترین مسأله، داشتن اعتبار لازم است. اگر مطالب شما معتبر و خاص باشند، خیلی زود گروهی از افراد مطالب شما را دنبال کرده و روی لینک موجود در قسمت بیوگرافی شما کلیک خواهند کرد که تعدادی از آنها حتی مشتری محصولات برند شما خواهند بود. به خاطر داشته باشید که با ارتباط انسانی و واقعی میتوانید به هر هدفی که دارید، دست پیدا کنید.
به جای تلاش برای جمع کردن ۱۰۰ هزار فالوور در کمترین زمان با روشهای ماشینی و ربات گونه، به دنبال پیدا کردن ۱۰ فالوور واقعی و وفادار به برند خود باشید.
جمع بندی
استفاده از باتها یا رباتهای اینستاگرام کاملاً جنبۀ تقلب داشته و تقلب در هیچ جایگاه و زمینهای قابل قبول نیست. شایعاتی اخیراً به گوش میرسد که طی آن اینستاگرام قدرت تشخیص فالوورهای غیرفعال یک صفحه را دارد و آنها را از صفحۀ افراد حذف میکند. هیچ کدام از این عواقب ارزش آن را ندارد که از رباتهای اینستاگرامی استفاده کنید.
جذب فالوور واقعی کار آسانی نیست! البته آسان هست اما وقتگیر! نیاز به صبوری بسیار زیادی هم دارد. پس انتظار نداشته باشید راهی که یک برند رقیب چندساله طی کرده را شما بتوانید یک شبه انجامش دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.